czwartek, 21 listopada 2024r.

Jak być efektywnym pracując zdalnie?

Jak być efektywnym pracując zdalnie?

W obecnych czasach bardzo dużo osób pracuje w domu, bez konieczności wychodzenia do biura. Dotyczy to nie tylko pracowników oddelegowanych do pracy zdalnej w związku z pandemią, ale także wszystkich tych, którzy są freelancerami. Okazuje się, że praca w domu wcale nie jest prosta i wiele osób ma problemy z uzyskaniem właściwej efektywności.

Trudności związane z pracą zdalną

Praca w domu wcale nie jest taka łatwa, lekka i przyjemna, jak się może wydawać. Przede wszystkim występują duże problemy ze zmotywowaniem się do pracy. Ten tryb pracy sprzyja robieniu częstych przerw i rozpraszaniu się na inne czynności. Z kolei brak konieczności rozpoczęcia pracy o określonej porze sprawia, że zdania bywają odkładane. Aby to zmienić i móc wykonywać dużą ilość pracy w krótkim czasie warto stosować kilka ważnych zasad.

Plan pracy

Praca zdalna bezwzględnie powinna odbywać się według planu. Robimy go dzień wcześniej lub najpóźniej o poranku. Na planie umieszczamy jedynie 3-4 duże zadania. Zawsze zastanawiamy się, co jest dla nas priorytetowe i robimy to w pierwszej kolejności. Na planie wyszczególniamy sobie także czynności drobne takie jak posiłek czy szykowanie się do wyjścia. Przy wszystkich punktach wpisujemy szacunkowy czas. Plan ustalamy tak, aby wykazane czynności zajęły nie więcej jak 6 godzin. Resztę rezerwujemy na czynności nieprzewidziane.

Dobre nawyki

Jednym z głównym nawyków, jaki warto mieć w pracy zdalnej, jest walka z rozpraszaczami. Najpierw dbamy o porządek w miejscu pracy, następnie wyłączamy telewizor i wszelkie powiadomienia. Gdy jest to praca na komputerze warto zablokować sobie także strony społecznościowe, które zabierają czas. Ponadto zadania warto wykonywać grupowo. Gdy jedziemy do centrum miasta to załatwiamy wszelkie sprawy po drodze. Jeśli potrzebujemy wykonać przelew internetowy to również robimy to grupowo. W codziennej organizacji warto wspomagać się powiadomieniami z elektronicznych kalendarzy. Jest to dobry sposób na zapisywanie sobie rzeczy drobnych takich jak zakupy, terminy u lekarzy czy w bibliotece. Dzięki przypomnieniom uwalniamy głowę. Wyrabiajmy sobie nawyk trzymania się planu. Oznacza to, że w międzyczasie nie wykonujemy zadań spontanicznych, bo to wybija z rytmu pracy. Jeśli coś przyjdzie nam do głowy możemy to sobie zapisać w kalendarzu i wykonać tego dnia, gdy zostanie nam wolny czas. Wreszcie pracując w domu musimy nauczyć otoczenie a więc rodzinę i przyjaciół, że w określonych godzinach jesteśmy w pracy i nie powinni oni dzwonić czy wpadać z odwiedzinami.