czwartek, 20 stycznia 2022r.

Jak zmniejszyć stres w codziennym życiu?

Jak zmniejszyć stres w codziennym życiu?

Wysoki poziom stresu towarzyszy obecnie znacznej części społeczeństwa. Długotrwały stres nie tylko obniża jakość życia, ale także przyczynia się do powstawania wielu chorób somatycznych. Warto więc wprowadzić kilka zmian w codziennym funkcjonowaniu by zredukować poziom stresu.

Stawiaj przed sobą realne cele

Źródłem stresu jest stawianie przed sobą zbyt wielu ambitnych zadań w krótkim czasie. Obecnie bardzo modne jest tworzenie list zadań, korzystanie z różnych planerów i organizerów. Są to niewątpliwie przydatne narzędzia, jeśli jednak zaplanujemy dużo więcej niż jesteśmy w stanie zrobić skończy się to frustracją. Wiele osób funkcjonuje w ten sposób, że gdy ma do zrobienia za dużo, to już sama ta myśl przytłacza i bardzo często w ogóle nie rozpoczynają działania. Tymczasem zadania szczególnie trudne trzeba po prostu dzielić na mniejsze etapy. Warto też nauczyć się sztuki rezygnacji. Oznacza to, że warto zastanawiać się czy my naprawdę musimy realizować te wszystkie plany, wiedzieć i kupować tak dużo oraz być w tak wielu miejscach. Być może po krótkiej refleksji okaże się, że z wielu tych rzeczy bez żalu możemy zrezygnować i zyskać wolną przestrzeń czasową.

Planuj mądrze swoje aktywności

Życie według planu to dobry nawyk, pod warunkiem, że odpowiednio będziemy takie plany przygotowywać. Jest to praktyka szczególnie wskazana dla osób, które żyją w ciągłym pośpiechu i na nic nie wystarcza im czasu. Tworząc plan powinniśmy mieć na uwadze, że nasz umysł jest w pełni efektywny jedynie przez kilka godzin. Swoje zadania zawodowe planujemy więc na nie więcej jak 6 godzin. W pierwszych godzinach należy starać się wykonywać zadania najtrudniejsze i najbardziej angażujące. W godzinach pracy należy regularnie robić przerwy i jeść posiłki o stałych porach. Po pracy zawsze powinien znaleźć się czas na rodzinę, pasję i wypoczynek.

Dbaj o siebie

Dbanie o siebie to przede wszystkim odpowiednia ilość snu, zdrowa dieta i zachowywanie dobrych proporcji między pracą a wypoczynkiem. W czasie wolnym należy pielęgnować pasje, uprawiać sport, wyjeżdżać turystycznie i przede wszystkim utrzymywać bliskie relacje z innymi ludźmi.

Aktywność fizyczna pogromcą stresu

Bardzo duży odsetek Polaków nie uprawia żadnego sportu. To bardzo zły zwyczaj i należy go zmienić. Sport przynosi nam wiele korzyści i bardzo obniża poziom stresu. Po trudnym dniu w pracy warto wyjść pobiegać albo udać się do klubu fitness. Obecnie mamy dostępnych bardzo dużo form aktywności i warto poszukać czegoś dla siebie. Może to być jazda rowerem, pływaniem czy zajęcia z zumby albo jogi. Najważniejsze jest by zacząć się ruszać i robić to regularnie.

Wszyscy powinniśmy walczyć ze stresem, bo mamy jedno życie i warto je przeżyć dobrze. Jeśli czujemy ciągłą frustrację i napięcie zastanówmy się, z czego możemy zrezygnować i jakie korzystne zmiany możemy wprowadzić.