czwartek, 25 kwietnia 2024r.

Jak naprawić komputer silnika? Kilka wskazówek dotyczących postępowania po jego awarii

unnamed file

Sterownik silnika, zwany potocznie komputerem jest jednym z najważniejszych elementów w pojeździe. To od jego pracy zależy szereg procesów kontrolujących działanie jednostki napędowej, tak więc działanie elementu jest tutaj szczególnie ważne. Niestety, jak każde urządzenie, również komputery ulegają zepsuciu. Co robić w takiej sytuacji? Naprawiać, czy wymieniać element? Sprawdzimy w dzisiejszym artykule…

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia komputera silnika…

Prawidłową diagnostykę problemu ułatwi podpięcie pojazdu do testera, który udostępnia w warsztacie mechanik samochodowy. Kraków jest miastem, gdzie łatwo skontaktować się i poprosić o takie badanie. Z pomocą specjalnego oprogramowania można będzie przeanalizować komunikaty wysyłane przez jednostkę i zweryfikować, czy działa ona w sposób poprawny. Inną metodą jest odczyt błędów z wykorzystaniem kontrolki silnika Check Engine. 

Uszkodzona jednostka daje również wyraźne sygnały. Mechanik samochodowy podpowiada, że do najczęstszych znaków przy tego typu usterce należy:

  • brak możliwości odpalenia pojazdu, lub uruchomienie z trudem, bez reakcji pedału gazu,
  • gaśnięcie silnika w trakcie pracy,
  • nierówna praca jednostki napędowej,
  • silnik gaśnie po rozgrzaniu.

Naprawa może być tańsza, ale czy skuteczna?

Jako, że komputer silnika jest jedną z ważniejszych jednostek w pojeździe, producentom samochodowym nie zależy na tym, by użytkownicy poddawali element własnym modyfikacjom. Często dostęp do jednostki może być znacznie utrudniony. Wykonanie napraw nie jest więc w tym przypadku łatwym zadaniem, a serwis samochodowy może zażądać wyższych kosztów naprawy, ze względu na dłuższy czas wyciągania elementu. 

Koncerny zadbały również o odpowiednią budowę jednostki. W sterownikach pojazdu najczęściej zainstalowano specjalne śruby z łebkami, blokujące do niego dostęp, zabezpieczono również okablowanie specjalną masą praktyczną oraz substancjami wypełniającymi, które często uniemożliwiają dostęp do środka. W takich przypadkach, nawet dobry mechanik zaleci wymianę uszkodzonego produktu.

Wymiana całej jednostki czy niektórych elementów?

Na szczęście jednostka sterująca niezwykle rzadko ulega zepsuciu. To dobra wiadomość, bowiem koszt całkowitej wymiany komputera pojazdu wynosi nawet kilka tysięcy złotych. Zwykle z takim wydatkiem muszą się jednak liczyć właściciele zalanych pojazdów lub aut po pożarze.

Bardzo często uszkodzeniu ulegają drobne elementy sterowników, takie jak oporniki kondensatory i przekaźniki. Mechanika samochodowa w tym przypadku polega więc jedynie na zastąpieniu tych części zamiennikami, przez co pojazd wróci do pierwotnego działania.