środa, 24 kwietnia 2024r.

Co daje geometria kół? Zalety przeprowadzenia takiego zabiegu

Co daje geometria kół? Zalety przeprowadzenia takiego zabiegu

Podczas jazdy, najistotniejsze jest swobodne i pewne kierowanie samochodem. Dlatego tak ważne jest dbanie o sprawność układu hamulcowego, prawidłowe działanie skrzyni biegów czy sprzęgła. Istotnym, a niekiedy często bagatelizowanym problemem jest również ustawienie zbieżności kół. Zabieg ten może uchronić nas przed wypadkami i zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy. Na czym on polega?

Zbieżność kół – co to takiego?

Mówiąc o ustawianiu geometrii samochodu, najpierw należy wyjaśnić pojęcie zbieżności. Jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. W przypadku, gdy koła skierowane są do wewnątrz, mamy do czynienia ze zbieżnością dodatnią. W odwrotnej sytuacji występuje zbieżność ujemna.

Komputerowa geometria kół wykorzystuje także parametr zwany kątem pochylenia. To kąt zawarty między pionem pojazdu a płaszczyzną koła. Zwykle tylne koła napędzające sztywną oś nie są praktycznie wcale odchylone. Przednie z kolei zazwyczaj wykazują delikatną ujemną zmianę położenia.

Jak przeprowadza się ustawienie zbieżności kół?

Proces ten dokonywany jest przez zmianę długości drążków kierowniczych, drążków zbieżności oraz regulację śrub mocujących wahacz. Zabieg ten przeprowadzany jest w warsztacie mechanicznym, jego koszt zwykle mieści się w zakresie 50-200 złotych.

Nieprawidłowo przeprowadzona geometria kół, może powodować kolejne problemy. Jednym z najczęstszych objawów złej geometrii jest tzw. ściąganie samochodu. W przypadku, gdy na równej drodze puścimy koło kierownicy, a auto zaczyna samoczynnie skręcać, winę za ten stan może ponosić niewłaściwie ułożona geometria kół. Kraków jest miastem, w którym szybko można jednak zniwelować taki problem.

Co mechanik musi zrobić przed sprawdzeniem geometrii?

W pierwszej kolejności, specjalista bada 3 elementy w pojeździe, które wpływają na ustawienie zbieżności kół. Początkowo sprawdzane są silent bloki wahacza, które są szczególnie podatne na uszkodzenia. Elementy zużywają się szybko ze względu na niską jakość dróg, a ich wymiana to wydatek rzędu 200 zł.

Później sprawdzane są sworznie wahaczy, które łączą elementy ze zwrotnicami. W przypadku ich zużycia można usłyszeć charakterystyczne stuki podczas jazdy. Następnie kontroluje się drążek kierownicy wraz z jego końcówką. Luzy pojawiające się na tych komponentach są oznaką zużycia, a ich wymiana może kosztować nawet 300 zł. Dopiero po przeprowadzeniu tych czynności, mechanik może sprawdzić ustawienie zbieżności kół i dokonać ewentualnych poprawek.